Met financiële steun van:
M2i NedCoat DCScoating Grunbauer Breedveld staal

Voorbeelden

Verkeersbrug Nieuwe Witterbrug, Assen

Over de Vaart in Assen ligt een nieuwe stalen brug met een hoogte van 23 m en een hydraulische ophaal. De hoofdconstructie bestaat uit een grote stalen hameitoren met rechte en afgeschuinde vlakken.

De brug markeert de vernieuwde stadsentree aan de westzijde van de stad. Op eenderde van de constructiehoogte steekt de eveneens hoekige priem uit over het brugdek. Het geheel is uitgevoerd in lichte profielen, met zeer glad afgewerkt staalplaat aan de buitenzijde. Ongewoon is de plaatsing van het contragewicht bovenin de toren dat verdwijnt in de hameitoren als de brug opengaat. Ook de priem valt grotendeels in de inkassing. Zo blijft de constructie ook in geopende toestand rank. De afgeschuinde vlakken maken dat de brug op verschillende manieren oplicht in de zon. Deze vormgeving is in de balusters en deksloven doorgevoerd.

Meer foto's: Nieuwe Witterbrug 1Nieuwe Witterbrug 2Nieuwe Witterbrug 3

  • Opdracht: Gemeente Assen
  • Architectuur en constructief ontwerp: ipv Delft
  • Uitvoering: J. J. de Vries, Sneek
  • Staalconstructie: BSB Staalbouw, Suameer 


Verkeersbrug de nYe klap, Bedum

Bedum trakteert het Groningse landschap en haar bezoekers op een nieuwe brug, een reusachtige blanke langlaufer met een korte en een lange arm. Zorgvuldige detaillering en uitvoering zorgen voor ronde soepele vormen.

De brug over het Boterdiep ontsluit een nieuw bedrijventerrein ten zuiden van Bedum. De gevorkte, asymmetrische ophaalconstructie staat op een hoge, vloeiend vormgegeven (hamei)poot en steekt één lange arm diagonaal over het wegdek. De hamei is samengesteld uit vier staalplaten, alle in één richting gebogen. Tussen deze platen zijn buisdelen met verdiepte lassen aangebracht en glad geplamuurd. De overgang tussen de stalen hameipoot en de kunststoffen kop verloopt naadloos met een koppelplaat. Beide materialen kregen dezelfde oppervlaktebehandeling voor een minimaal onderscheid. Een autoschadebedrijf gebruikte epoxyplamuur en schuurwerk om het kunstwerk tot één vloeiend, naadloos geheel te poetsen.

Meer foto's: Bedum nYe 1Bedum nYe 2Bedum nYe 3Bedum nYe 4

  • Locatie: Boterdiep, Bedum
  • Opdracht: Gemeente Bedum
  • Architectuur: Royal Haskoning, Amsterdam
  • Constructief ontwerp: Royal Haskoning, Nijmegen
  • Uitvoering: Westerman Wegenbouw, Groningen
  • Staalconstructie: Hillebrand Staalbouw, Middelburg
  • Fotografie: Bart Nijs


Basculebrug jachthaven Biesbosch Marina, Drimmelen

Deze basculebrug in de jachthaven is tegelijk een landmark met sterk nautisch karakter en staat altijd open: verkeer over water heeft hier voorrang.

De voetgangers- en fietsersbrug is onderdeel van de uitbreiding van de jachthaven, samen met nog twee andere verwante bruggen. De brug met een overspanning van 20 m en 8 m breed is ontworpen als landmark; behalve de zeilvorm zijn de pylonen met bovenin lichtarmaturen hierin belangrijke onderdelen.
Een lichte kromming en taps toelopend dek geven de brug een elegante en karakteristieke vorm. Een open sleuf in een van de dekdelen zorgt voor meer openheid, benadrukt de tapse vorm en verdeelt het dek op een speelse manier. Een gevlochten roestvast stalen net in de zijvleugels dient als doorvalbeveiliging.
Door aluminium plankprofielen is het brugdek licht. Om te voorkomen dat voor de constructie forse afmetingen nodig zijn, wordt de brug bij windkracht 6 of hoger gesloten. Twee stalen HEB-profielen dienen als liggers van de beweegbare brug.

Meer foto's: Drimmelen 1, Drimmelen 2, Drimmelen 3, Drimmelen 4, Drimmelen 5, Drimmelen 6

  • Locatie: Nieuwe Jachthaven, Drimmelen
  • Opdracht: Jachthaven Drimmelen
  • Architectuur: NPK Design, Leiden
  • Constructief ontwerp: Ingenieursbureau SmitWesterman, Gouda
  • Staalconstructie: BRS Building Systems, Moerkapelle


Verkeersbrug Spaansebrug, Rotterdam

Tussen de woonwijk Overschie en het bedrijventerrein Spaanse Polder in Rotterdam is een volledig nieuwe stalen brug geplaatst, die ondanks de grote afmetingen sierlijk boven het water hangt.

Door de hoge ligging van de brug en de rechte lijn waarin de Schie verloopt, ligt de Spaansebrug nadrukkelijk in het zicht. Dit is voor de architect aanleiding geweest om een brug te ontwerpen met één doorgaande, vloeiende lijn. De Spaansebrug vervangt de oude ophaalbrug uit 1952 en maakt gebruik van de bestaande aanlandingen. Om dit mogelijk te maken mocht het brugdek geen grotere constructiehoogte hebben dan 700 mm. Door stalen trogliggers met stalen boven- en onderplaten toe te passen, bleek de overspanning van 11 m mogelijk met deze beperkte constructiehoogte. Door de stijlen en brugbogen uit gesloten profielen (gelaste kokers en buizen) te maken, is het te conserveren oppervlak, en daarmee het onderhoud van de brug, geminimaliseerd.

Meer foto's: Spaansebrug 1, Spaansebrug 2, Spaansebrug 3

  • Locatie: Tweede Hogenbanweg/Vlaardingweg, Rotterdam
  • Opdracht: Gemeente Rotterdam
  • Architectuur en constructief ontwerp: Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam
  • Uitvoering: Combinatie Geka Staalconstructie, Urk/Knook Staalconstructies, Moerdijk
  • Staalconstructie: Knook Staalconstructies, Moerdijk


Verkeersbrug Prins Bernhardbrug, Zaanstad

De functie van deze stalen klapbrug is tweeledig: als oeververbinding over de Zaan en als landmark voor de toegang tot de stad.

Een systeem van lage en hoge contragewichten in de vorm van ‘wishbones’ bepaalt het uiterlijk van de brug. Het hoofdbrugdek wordt geflankeerd door stalen bruggen voor fietsers en voetgangers die zo met een eigen helling over het water worden geleid. Uit de vormgeving is helder af te lezen dat de brug open en dicht kan. Het beweegbare deel van 36x20 m bestaat geheel uit staal. De wishbones zijn opgebouwd als kokerprofiel van plaatmateriaal met ronde buizen op de hoeken. Alle lasnaden zijn vlakgeslepen waardoor deze elementen ogen als monolithische sculpturen. De dekken van de bruggen voor langzaamverkeer lijken te zweven. Deze steunen alleen aan de binnenzijde op stalen kolommen. De bruggen zijn naadloos uitgevoerd als gesloten stalen doos, en werken als torsieligger.
In normale geopende stand vallen de opstaande punten van wishbones samen met het brugdek. Voor uitzonderlijk vervoer kan de klep verder omhoog door de punten tot waterniveau te laten zakken.

Meer foto's: Zaanstad 1Zaanstad 2Zaanstad 3Zaanstad 4Zaanstad 5Zaanstad 6

  • Locatie: De Zaan, Zaanstad
  • Opdracht: Gemeente Zaanstad
  • Architectuur: Royal Haskoning Architecten, Amsterdam
  • Constructief ontwerp: Iv-Infra, Amsterdam
  • Uitvoering: BAM Civiel Noordwest, Amsterdam
  • Staalconstructie: Mercon Steel Structures, Gorinchem


Blokhuisbrug, Leeuwarden

Deze ophaalbrug van gekromd staal functioneert als poort tussen een oud en nieuw stadsdeel.

Binnen stringente randvoorwaarden zoals onbeperkte doorvaarhoogte en het zware contragewicht is een concept van krommingen ingezet. Toepassing hiervan in het verticale en horizontale vlak, in combinatie van scherp uitgesneden brugonderdelen, geeft een rank resultaat. Om de oude kademuren te ontlasten zijn nieuwe betonnen aanbruggen gemaakt. Een van de landhoofden bevat de hydraulische installatie die bereikbaar is met een wandelpromenade. Het val heeft een orthotroop stalen dek van minimale dikte. Aangezien de gebogen hameipoort de rotatie van het val beperkt is het dek inclusief draaipunt enigszins naar voren geschoven. Een asymmetrisch aangebracht remmingwerk begeleidt schepen aan deze zijde van de vaart.

Meer foto's: Blokhuisbrug 1

  • Locatie: Blokhuisplein, Leeuwarden
  • Opdracht: Gemeente Leeuwarden
  • Architectuur: Arc2 Architectuurstudio, Almere
  • Constructief ontwerp: Ingenieursbureau Oranjewoud, Heerenveen
  • Uitvoering: Gebroeders Dekker, Groningen i.s.m. Knol, Oldeboorn
  • Staalconstuctie: BSB Staalbouw, Bergum
  • Fotografie: Jaap Spieker


Vervanging Rode Brug, Utrecht

De kleur van de nieuwe Rode Brug is misschien geen verrassing, het vloeiende lijnenspel met dubbele krommingen van deze geheel in staal uitgevoerde ophaalbrug is dat zeker wel.

De brug over de Vecht verbindt twee stadswijken en richt zich met een enkele rijbaan, ruime fietsstroken en brede trottoirs op langzaam verkeer. De nieuwe ophaalbrug is behalve in zijn naamgeving bijna in elk opzicht het tegenovergestelde van de vorige. Die was rechttoe rechtaan, veel te smal en technisch aan het eind van zijn levensduur. De nieuwe is niet alleen breed, maar bestaat uit twee vloeiende gebaren en is gebouwd volgens een ontwerp waar heel wat vernuft aan te pas is gekomen. Zelfs de hangstand en tandheugel zijn niet recht. Voor de vele dubbel gekromde platen van het geheel in staal uitgevoerde ontwerp is gebruik gemaakt van technieken uit de scheepvaart.

Meer foto's: Rode brug 1, Rode brug 2, Rode brug 3

  • Locatie: Anton Geesinkstraat, Utrecht
  • Opdracht: Stadswerken Gemeente Utrecht
  • Architectuur: Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam
  • Constructief ontwerp: Ingenieursbureau Gemeente Amsterdam
  • Uitvoering: Ippel Civiele Betonbouw, Nieuwendijk en Jansen Venneboer, Wijhe
  • Staalconstructie: Jansen Venneboer, Wijhe
Louis Braillelaan 80      2719 EK  Zoetermeer      Tel: +31(0)88 353 12 12      Contact      Colofon      Disclaimer      Sitemap
Bouwen met Staal  © 2024      Uitvoering: Bruikman Reclame  +  LinkmasterMonkey